Willen wij een Hong Kong aan de Rijn? 

Door Joost Bleijie

Op dit moment zijn de campagnes in volle gang binnen onze gemeente. Maar, eerlijk is eerlijk: het lijkt net alsof de campagnes nog echt los moeten komen. We zijn als politieke partijen erg aardig tegenover elkaar, benadrukken steeds hoe mooi Leiden is, en hoe goed het gaat met onze stad. En laten we wel wezen, het gaat ook goed met Leiden. Tegelijkertijd moeten we onze ogen niet sluiten voor een belangrijk vraagstuk in Leiden. Leiden is behoorlijk volgebouwd en als we niet oppassen dreigt het uit de hand te lopen. Dat moeten we niet willen.

Wat is er aan de hand? In Leiden wonen op dit moment 125.000 inwoners. Leiden is al jaren een van de meest dichtbebouwde steden van heel Nederland. Nergens vindt je meer grijs en beton op zo’n klein stuk grond in een gemeente gebouwd dan in Leiden. En ook al vinden we het woningvraagstuk belangrijk, onder leiding van deze bouwwethouder moeten er nog 10.000 woningen extra bijkomen. Simpelweg omdat dit moet van de provincie.

De enige manier hoe we zoveel huizen extra kunnen bouwen, is wanneer we de hoogte ingaan. Torenflats bouwen waar nu nog groen is of oude woningen staan. Maar willen we dat? Willen wij straks overal hoogbouw, simpelweg om een cijfertje te halen? Willen wij straks dat Leiden een Hongkong aan de Rijn wordt?

Om de opgave van 10.000 woningen te halen, lijken er nu vreemde keuzes te worden gemaakt. Er moesten er 66 appartementen komen op de plek van een postzegel. Het schoolplein bij de Lorentzschool zou hierdoor gehalveerd worden. Hiermee had Leiden de eer om het NOS-journaal te halen. In de Merenwijk is men van plan om een woontoren te bouwen van meer dan 30 verdiepingen hoog. En hoewel 2018 pas drie maanden oud is, kan de ‘Toekantoren’ al verkozen worden tot Leids woord van het jaar.

Politici moeten klare wijn schenken. De woonopgave van 10.000 woningen extra is niet realistisch. Tot die conclusie moeten we met elkaar kunnen komen. Leiden is al een van de meest volgebouwde gemeenten van het land, en met deze plannen hard op weg om de nummer 1 te worden. Dat moeten we niet willen. Bovendien moeten we de vraag stellen: hoe komen al die extra bewoners de stad in en weer uit? Iedereen kent het beruchte bereikbaarheidsprobleem van Leiden. Hoeveel groter wordt dat wanneer we zoveel extra woningen gaan bouwen? In dat geval duurt het geen half uur, maar anderhalf uur voordat je op de snelweg bent! Is dat wat we met z’n allen willen?

Wat we wel moeten willen is om kleinschaliger te bouwen. Er is vraag naar woningen met een tuintje, niet appartementjes op twintig hoog. Leiden moet kleinschalig bouwen en groen moet behouden blijven.

Wij moeten gaan kijken naar de regio. Hoe kan Leiden grijs zijn en alle buurgemeenten groen? Er is geen Leienaar die dat nog begrijpt! Laat Voorschoten, Oegstgeest, Zoeterwoude en Leiderdorp maar eens deze handschoen oppakken. De huidige bouwwethouder van Leiden heeft laten zien dat hij slagvaardig kan bouwen. Misschien moet hij na 21 maart maar eens in een van die gemeenten aan de slag in plaats van Leiden.